' rel='stylesheet' type='text/css'>

مهرجان الجونة السينمائي… يعلن مواعيد دوراته الثلاث المقبلة.

مهرجان الجونة السينمائي… يعلن مواعيد دوراته الثلاث المقبلة.

 التميمي: ما يهمنا من الدورة الخامسة والدورات السابقة هو ما ستضيفه للمستقبل، خاصة النقلة التي تمت في التحكم في الهياكل الإدارية والأمور التنظيمية واللوجستية.

صوت العرب: الجونة.

بعد دورة خامسة مليئة بالأحداث التي تسببت في أن يشهد المهرجان أكبر تغطية إعلامية ممكنة محليًا وعالميًا منذ بداية المهرجان عام 2017، يجدد مهرجان الجونة عهده في تعزيز ودعم صناعة وصناع السينما في المنطقة من خلال إعلانه عن مواعيد دوراته الثلاث المقبلة، حيث ستقام الدورة السادسة في الفترة من 13-21 أكتوبر/تشرين الأول 2022، والسابعة بين 12-20 أكتوبر/تشرين الأول 2023 والثامنة بين 17-25 أكتوبر/تشرين الأول 2024.

أشار انتشال التميمي مدير المهرجان: “ما يهمنا من الدورة الخامسة والدورات السابقة هو ما ستضيفه للمستقبل، خاصة النقلة التي تمت في التحكم في الهياكل الإدارية والأمور التنظيمية واللوجستية. فبالإضافة إلى الثقة المكتسبة والخبرة المتراكمة على المستوى الفني فإننا ونحن نتطلع للدورة السادسة نسعى إلى تحقيق أفضل أداء في غرفة عملياتنا اللوجستية”.

لا شك أن الدورة الخامسة للمهرجان قد شهدت مجموعة من الفعاليات والأحداث التي حظيت بتغطية إعلامية متباينة، والتي أضافت فقط إلى مهمة المهرجان دافعًا للحث على المناقشات. لم تُظهِر هذه الأحداث الصعبة إلا التصميم القوي والتفاني الحقيقي لفريق عمل المهرجان، وعلى رأسه مديره انتشال التميمي والمؤسس المشارك ومدير العمليات بشرى رزة والمدير التنفيذي أمل المصري والمدير الفني أمير رمسيس والمدير العام كمال زاده، لإقامة دورة حديثة وتفاعلية للتغلب على تلك الظروف الصعبة.

شهدت الدورة الخامسة أوسع وأنضج برنامج عروض سينمائية شملت 76 فيلمًا تنوعت بين الروائي والوثائقي والتحريك، كما تضمن البرنامج 10 أفلام في عروضها العالمية والدولية الأولى وبقية الأفلام عُرضت للمرة الأولى في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. إضافة إلى ذلك، فقد استحدثت مسابقة جديدة للأفلام المعنية بالمحافظة على البيئة ورفع الوعي بقضاياها.

رافق عروض الأفلام برنامج حافل لمنصة الجونة السينمائية في حقليها الرئيسين المنطلق والجسر، حيث شارك 19 مشروعًا في مرحلتي التطوير وما بعد الإنتاج مع مشروع ضيف، شكلت ملامح صورة المشهد السينمائي الذي سيقابلنا في السنوات المقبلة. مجموعة مختارة من هذه المشاريع تمتعت بدعم مادي سواء عبر جوائز المهرجان الرسمية أو منح الرعاة والتي تجاوزت قيمتها 280 ألف دولار أمريكي وجوائز عينية أخرى. جميع هذه المشاريع توفر لها دعم فني وإرشادي.

جنباً إلى جنب مع هذه المشاريع المميزة شهد جسر الجونة السينمائي مجموعة من المحاضرات والندوات وورش العمل كان الأبرز فيها محاضرة المخرج الأمريكي الشهير دارين أرنوفسكي ولقاء مع الممثل البولندي زبيجنيف زاماجوسكي. ومحاضرات مثل: السينما كأداة للتغيير المجتمعي وحديث عن الصحة التنفسية للممثلين وصورة مصر القديمة  في السينما.

وجذبت مسابقة الراحل خالد بشارة لصناع السينما المصرية المستقلة مشاركة 120 مشروعًا شابًا مصريًا، وحفزت مسابقة فيلم لاب فلسطين مشاركات شابة عربية متنوعة.

 

مهرجان الجونة السينمائي:

واحد من المهرجانات الرائدة في منطقة الشرق الأوسط، يهدف إلى عرض مجموعة من الأفلام المتنوعة للجمهور الشغوف بالسينما والمتحمس لها، وخلق تواصل أفضل بين الثقافات من خلال فن السينما، ووصل صناع الأفلام من المنطقة بنظرائهم الدوليين من أجل تعزيز روح التعاون والتبادل الثقافي. إضافة إلى ذلك، يلتزم المهرجان باكتشاف الأصوات السينمائية الجديدة، ويتحمس ليكون محفزًا لتطوير السينما في العالم العربي، خاصة من خلال ذراع الصناعة الخاصة به، منصة الجونة السينمائية.

El Gouna Film Festival Announces
 Its Dates for the Upcoming Three Editions

ArabVoice :El Gouna

Following an eventful 5th edition that not only sparked debate but also witnessed the largest media coverage, locally and internationally, since the festival’s inception in 2017; El Gouna Film Festival renews its pledge to support and foster the industry and filmmakers in the region by announcing its dates for the upcoming three years: the 6th edition to take place October 13-21, 2022, 7th edition to take place October 12-20, 2023 and the 8th edition to take place October 17-25, 2024.

Festival Director Intishal Al Timimi asserted, “What matters to us by the end of each edition is what it will add to future ones, specifically the changes that happen on structural and administrative levels. As we look forward to our 6th edition, we aspire to achieve the best results that are only acquired through our accumulated experiences from previous years.”

There is no doubt that the 5th edition of the festival witnessed a series of events and incidents that garnered mixed media coverage, which only added to the festival’s mission of encouraging discussion. These events showed the strong determination and dedication of the festival’s team, helmed by Festival Director Intishal Al Timimi and the core senior management; Co-Founder and COO Bushra Roza, Executive Director Amal El Masri, Artistic Director Amir Ramses and General Manager Kamal Zadeh, to create a modern and interactive edition out of these challenging circumstances.

The 5th edition of GFF presented 76 films that varied from fiction, animation, documentary to shorts.10 films had their world and international premieres, all of which were shown for the first time in the MENA region. CineGouna Platform witnessed excellent success for its industry arms CineGouna Bridge, with its activities and CineGouna Platform, where 19 projects in development and post-production stages were provided technical and artistic guidance and enjoyed financial support, either through official festival awards or grants from sponsors, which exceeded US $280,000.

Alongside these projects CineGouna Bridge hosted a series of masterclasses, panel discussions and workshops, the most prominent of which was a masterclass by American director Darren Aranofosky and a conversation with Polish actor Zbigniew Zamachowski, in addition to panels such as Cinema as an Agent for Social Change and Depicting Ancient Egypt in Film.

Last but not least, the Khaled Bichara Award attracted the participation of 120 young Egyptian filmmakers, and the Palestinian Film Lab competition stimulated many young Arab participations.

El Gouna Film Festival

One of the leading festivals in the MENA region, GFF aims to showcase a wide variety of films for a passionate and knowledgeable audience, while fostering better communication between cultures through the art of filmmaking. Its goal is to connect filmmakers from the region with their international counterparts in the spirit of cooperation and cultural exchange. The festival is committed to the discovery of new voices and strives to be a catalyst for the development of cinema in the Arab world.

إقرأ ايضاً

Translate » ترجم الموقع لأي لغة في العالم
%d مدونون معجبون بهذه: