' rel='stylesheet' type='text/css'>

مجموعة من أفضل الأفلام العالمية …في الدورة الخامسة لمهرجان الجونة السينمائي.

مجموعة من أفضل الأفلام العالمية …في الدورة الخامسة لمهرجان الجونة السينمائي.

التميمي: اخترنا مجموعة منتقاة من الأفلام التي ستحرك مشاعر الجمهور وتشجع على التفكير والتأمل.

رمسيس: سنظل مخلصين إلى الأبد لسعينا لمشاركة هذه الأفلام المذهلة مع جمهورنا من محبي السينما وصناع الأفلام الطموحين.
صوت العرب:الجونة.

ضمن مساعيه لتقديم أفضل الأعمال السينمائية العالمية التي تقدمها السينما، يسر مهرجان الجونة السينمائي أن يعلن عن مجموعة من الأفلام العالمية المختارة  التي ستعرض في دورته الخامسة، المقرر أن تقام في الفترة من 14-22 أكتوبر/تشرين الأول 2021 في مدينة الجونة.

هذا العام، وعلى عكس ندرة الأفلام الجيدة في العام الفائت نتيجة لوباء كوفيد-19، فإن قائمة الأفلام العالمية التي تم إصدارها مع عودة المهرجانات السينمائية، جعلت عملية الاختيار أسهل من ناحية الوفرة وأصعب من ناحية الانتقاء، خاصة مع الوضع في الاعتبار، تنوع الأساليب الفنية والمواضيع والتنوع الجغرافي، إضافة إلى التوازن بين اختيار أفلام لمخرجين معروفين عالميًا ومخرجين صاعدين حققت أفلامهم نجاحًا وتميزًا حديثًا في الوسط السينمائي الدولي.

من المسابقة الرسمية لمهرجان فينيسيا يشارك فيلمان فرنسيان هما “عالم آخر” لستيفان بريزي و”واقعة” لأودري ديوان. يدور الأول حول فيليب المدير التنفيذي لمجموعة صناعية، الذي يتعرض للحظة صعبة تضع حياته الأسرية والعملية على المحك وتدفعه لاتخاذ قرارات صعبة على جميع المستويات. بينما يدور “واقعة”، الذي حصد جائزة الأسد الذهبي في المهرجان المرموق، حول آن الشابة الفرنسية التي تحاول الإجهاض في فرنسا الستينيات حيث ما توده مُجرَم قانونيًا.

من ذات المسابقة، يشارك “غروب” للمخرج المكسيكي ميشيل فرانكو الذي يعود بفيلمه الأحدث من بطولة تيم روث الذي يلعب دور نيل بينيت البريطاني الثري الذي يقضي عطلته مع عائلته في منتجع فاخر في أكابولكو، والذي يبدو في البداية أنه لا يريد شيئًا، وكعادة أفلام فرانكو فإن التصاعدات تتكشف تدريجيًا دون إفصاح حواري، جراء حدوث وفاة في الأسرة، ويتوجب عليه العودة، وهو الأمر الذي يحاول نيل تأجيله. نافس الفيلم في المسابقة الرسمية لمهرجان فينيسيا 2021.

تعليقًا على اختيارات هذا العام، صرح انتشال التميمي مدير مهرجان الجونة السينمائي قائلًا: “متأثرين بصناع الأفلام وقصصهم التي حولوها إلى الشاشة من جميع أنحاء العالم، اخترنا مجموعة منتقاة من الأفلام التي ستحرك مشاعر الجمهور وتشجع على التفكير والتأمل. فخور باختياراتنا وبرنامج الدورة الخامسة للمهرجان للغاية”.

من فنلندا يشارك فيلم “الرجل الأعمى الذي لم يرغب بمشاهدة تيتانيك” لتيمو نيكي، وهو فيلم ذو أسلوب استثنائي يدور حول ياكو الكفيف المقيد بكرسي متحرك، والذي يود مقابلة حبيبته سيربا التي تقطن بعيدًا، ورغم إعاقته الشديدة وعدم مغادرته المنزل أبدًا دون مساعدة، إلا أنه يقرر قبول المخاطرة لتتحول رحلة قد تبدو عادية إلى فيلم طريق استثنائي، الأمر الذي جعله يفوز بجائزة الجمهور في مهرجان فينيسيا السينمائي الدولي 2021.

فيلم طريق آخر يشارك هو “مقصورة رقم 6” (فنلندا، ألمانيا، إستونيا، روسيا) ليوهو كوشمانين، الذي يدور بأكمله في مقصورة قطار، تتشكل فيها علاقة إنسانية شديدة الخصوصية بين امرأة فنلندية شابة وعامل منجم روسي، ورغم أنهما لا يتشابهان ظاهريًا، إلا أن الرحلة تكشف توقهما للتواصل الإنساني. فاز الفيلم بالجائزة الكبرى في مهرجان كان السينمائي 2021.

للمخرج الصيني الشهير زانج ييمو يُعرض فيلم “ثانية واحدة” وهو الفيلم الذي افتتح مهرجان سان سباستيان السينمائي الدولي. تدور أحداث الفيلم في الصين خلال الثورة الثقافية، يهرب سجين مجهول الهوية من معسكر عمل، ويخاطر بكل شيء للبحث عن بكرة فيلم مسروقة تظهر فيها ابنته المفقودة منذ زمن طويل. يصادف في طريقه فتاة يتيمة بائسة تطاردها خسارتها الفادحة.

أما من كرواتيا فيشارك “مورينا” لأنتونيتا ألامات كوسيانوفيتش، وهو إنتاج مشترك مع البرازيل والولايات المتحدة الأمريكية وسلوفينيا، ويدور حول كسر العزلة التي يعيشها أب وابنته في جزيرة كرواتية بواسطة وصول صديق قديم للعائلة إلى منزلهما، فيتصاعد التوتر بين الأب وابنته. نال الفيلم جائزة الكاميرا الذهبية (جائزة أفضل عمل أول) في مهرجان كان السينمائي 2021.

أضاف أمير رمسيس المدير الفني للمهرجان قائلًا: “لطالما أُعجبنا بالمواهب العظيمة والقصص الملهمة التي تقدمها لنا الأفلام الروائية الطويلة. هنا في مهرجان الجونة السينمائي، سنظل مخلصين إلى الأبد لسعينا لمشاركة هذه الأفلام المذهلة مع جمهورنا من محبي السينما وصناع الأفلام الطموحين”.

من مهرجان كان أيضًا، يشارك الفيلم الفائز بجائزة قسم “نظرة ما” وهو “إرخاء القبضات” (جورجيا، روسيا) لكيرا كوفالينكو، ويدور حول شابة تكافح للتخلص من قبضة الأسرة الخانقة في بلدة تعدين سابقة في أوسيتيا الشمالية، وهي ذات الأسرة التي تحبها قدر ما ترفضها. كما يشارك الفيلم الأحدث لجاك أوديار “الأولمبياد” (فرنسا)، الذي عُرض في مهرجان كان السينمائي 2021، وتدور أحداثه في باريس حيث تلتقي إميلي بكاميل، الذي ينجذب إلى نورا، التي تتعرف بشكل مفاجئ على أمبر. ثلاث فتيات وصبي يعيدون تعريف مفهوم الحب في العصر الحديث.

من المجر يشارك دينيش ناجي مخرج “ضوء طبيعي” (المجر، فرنسا، ألمانيا، لاتفيا)، الفائز بجائزة الدب الفضي – أفضل إخراج من مهرجان برلين السينمائي 2021 ، والذي تدور أحداثه أثناء الحرب العالمية الثانية حول مزارع بسيط يعمل جنديًا في الجيش المجري ويجد نفسه شاهدًا على مذبحة جماعية مروعة.
أخيرًا، يشارك فيلم الممثلة والمخرجة الألمانية الشهيرة ماريا شرايدر “أنا رجُلُك”، الذي يحكي قصة ألما، الباحثة في متحف بيرجامون الشهير، والتي يتم إقناعها، للحصول على منحتها البحثية، بالمشاركة في بحث استثنائي يشترط عليها أن تمضي ثلاثة أسابيع مع إنسان آلي على هيئة رجل، مصمم وفقًا لشخصيتها واحتياجاتها، ويتمتع بذكاء صناعي يؤهله ليكون الرفيق المثالي لها.

مهرجان الجونة السينمائي:
واحد من المهرجانات الرائدة في منطقة الشرق الأوسط، يهدف إلى عرض مجموعة من الأفلام المتنوعة للجمهور الشغوف بالسينما والمتحمس لها، وخلق تواصل أفضل بين الثقافات من خلال فن السينما، ووصل صناع الأفلام من المنطقة بنظرائهم الدوليين من أجل تعزيز روح التعاون والتبادل الثقافي. إضافة إلى ذلك، يلتزم المهرجان باكتشاف الأصوات السينمائية الجديدة، ويتحمس ليكون محفزًا لتطوير السينما في العالم العربي، خاصة من خلال ذراع الصناعة الخاصة به، منصة الجونة السينمائية.

 

A Selection of the Finest International 
Feature Narrative Films Selected for
the 5th Edition of El Gouna Film Festival
Arab Voice: El Gouna.

 As part of its enduring efforts to showcase the best works that international cinema has to offer, El Gouna Film Festival (GFF) is delighted to announce the selection of a variety of international films that will be shown in its highly anticipated 5th edition, scheduled to take place from October 14 – 22, 2021, in the resort town of El Gouna.

The increased number of films that were released at international film festivals this year facilitated the selection process. This is especially noticeable given the diversity in artistic styles, themes, and geographical variation in addition to a balance between selecting films by globally distinguished directors and aspiring filmmakers whose films have achieved recent successes and garnered renown within the international film community.

From the official competition of the 2021 Venice International Film Festival, two French films are participating in GFF: Stéphane Brizé’s Another World and Audrey Diwan’s Happening.

Another World tells the story of Philippe, an executive for an industrial conglomerate, as he faces a difficult moment that puts his life, family and career on the edge and pushes him to make choices that are difficult on all levels. While the 2021 Venice International Film Festival Golden Lion winner Happening revolves around Anne, a young French woman who tries to get a then-illegal abortion in 1960’s France.

Also from the 2021 Venice International Film Festival official competition, Mexican director Michel Franco’s Sundown. Showcasing the director’s awaited return, the film stars Tim Roth, who plays the role of Neil Bennet, the rich Briton vacationing with his family at a luxury resort in Acapulco, while seemingly appearing like he wants for nothing.

Following the custom of Franco’s films, the film’s events escalate and gradually unfold without being disclosed through dialogue via a death in the family, forcing Neil to return home, which he tries to postpone.

Commenting on this year’s selections for GFF, Festival Director Intishal Al Timimi said, “At GFF, we are influenced by filmmakers and the stories that they have brought into the screen from all around the world. We have carefully curated a selection of films set to move our audiences as well as encourage them to think and self-reflect. I am very proud of our selections for the 5th edition’s program.”

From Finland, GFF has confirmed the participation of Teemu Nikki’s The Blind Man Who Did Not Want to See Titanic, an extraordinary film about Jaakko, a blind and wheelchair-bound man who wants to meet his girlfriend Sirpa, who lives far away. Despite his extreme disability and the fact that he has never left his house without help, Jaakko decides to accept the risk, transforming what seems like an ordinary trip into an extraordinary road-trip film, which won the Audience Award at the 2021 Venice International Film Festival.

Another film participating in GFF is Juho Kuosmanen’s Compartment No.6, which takes place entirely in a train compartment, in which an extremely private human bond forms between a young Finnish woman and a Russian miner. Despite the fact that they don’t seem similar on the outside, the trip reveals their longing for a human connection. This film won the Grand Prix at the 2021 Cannes Film Festival.

Made by the famed Chinese director Zhang Yimou, One Second, which opened at the 2021 San Sebastián International Film Festival, is another addition to GFF. Set during the Cultural Revolution in China, the film tells the story of an unidentified prisoner who escapes from a labor camp and risks everything to find a stolen film reel that features a clip of his long-lost daughter. On his journey, he meets a miserable orphan girl, haunted by her own loss.

From Croatia, Antoneta Alamat Kusijanović’s Murina is also participating. The film revolves around an old family friend’s visit breaking the isolation of a father and daughter on a Croatian island, while tensions rise. The film won the Camera d’Or Award at the 2021 Cannes Film Festival.

Artistic Director Amir Ramses added, “We’ve always been impressed by the great talents and the inspiring stories that feature films share with us. Here at El Gouna Film Festival, we will remain forever loyal to our quest of sharing these wonderful films with our audience of cinema lovers and aspiring filmmakers.”

Another addition from the 2021 Cannes Film Festival is Kira Kovalenko’s Unclenching the Fists, which tells the story of a young woman who struggles to break free from the chokehold of her family in a former mining town in North Ossetia, despite the fact that she loves her family as much as she rejects it.

Also participating in GFF is Jacques Audiard’s most recent film, Les Olympiades, which was shown at the 2021 Cannes Film Festival. The film’s story takes place in Paris, where Emilie meets Camille, who is attracted to Nora, who suddenly befriends Amber. Three girls and a boy redefine what love truly means in the modern age.

Winner of  the Silver Bear for Best Director at the 2021 Berlin International Film Festival, Dénes Nagy’s Natural Light. Set during World War II, the film tells the story of a simple farmer who works as a soldier in the Hungarian army and ends up witnessing a horrific mass massacre.

Lastly, famed German actress and director Maria Schrader’s I Am Your Man is also among the selection. The film tells the story of Alma, a researcher at the famous Pergamon Museum, who is persuaded to participate in exceptional research to obtain her research grant. In this research, Alma will be required to spend three weeks with a humanoid robot that’s designed to fit her personality and needs, with the artificial intelligence needed to be her perfect companion.

El Gouna Film Festival

One of the leading festivals in the MENA region, GFF aims to showcase a wide variety of films for a passionate and knowledgeable audience, while fostering better communication between cultures through the art of filmmaking. Its goal is to connect filmmakers from the region with their international counterparts in the spirit of cooperation and cultural exchange. The festival is committed to the discovery of new voices and strives to be a catalyst for the development of cinema in the Arab world especially through its industry hub CineGouna Platform

Translate » ترجم الموقع لأي لغة في العالم
%d مدونون معجبون بهذه: