' rel='stylesheet' type='text/css'>

فيلم “تحت الكرموس” يفوز بجائزة مهرجان الجونة السينمائي. و”جنائن معلقة” المشارك سابقًا في منصة الجونة السينمائية. يفوز بجائزة لجنة التحكيم الرسمية في الدورة التاسعة لورشة فاينال كت في فينيسيا.

فيلم “تحت الكرموس” يفوز بجائزة مهرجان الجونة السينمائي. و”جنائن معلقة” المشارك سابقًا في منصة الجونة السينمائية. يفوز بجائزة لجنة التحكيم الرسمية في الدورة التاسعة لورشة فاينال كت في فينيسيا.

صوت العرب: الجونة.

يواصل مهرجان الجونة السينمائي مهمته في بناء الشراكات لتعزيز صناع الأفلام العرب. من ضمن هذه التعاونات، تعاون المهرجان المثمر للمرة الخامسة مع ورشة فاينال كت في فينيسيا، التي يقدم فيها المهرجان جائزة نقدية قدرها 5 آلاف دولار أمريكي، ودعوة للمشاركة في ذراعه الخاصة بالصناعة، منصة الجونة السينمائية.

يسعد مهرجان الجونة السينمائي الإعلان عن المشروع الفائز بجائزة هذا العام وهو “تحت الكرموس” (تونس، سويسرا، فرنسا) لأريج سحيري. يحكي الفيلم قصة امرأة تدعى ملك، والتي تعمل هي وصديقاتها في بساتين الفواكه خلال الصيف لعدة أسباب منها أن يدفعن تكاليف الدراسة ويحضرن لزواجهن ويساعدن عائلاتهن. حاز الفيلم على سبع جوائز أخرى من شركاء ورشة فاينال كت في فينيسا.

فاز “جنائن معلقة” (العراق) لأحمد ياسين الدراجي بجائزة لجنة التحكيم الرسمية لورشة فاينال كت في فينيسيا لأفضل فيلم في مرحلة ما بعد الإنتاج، إضافة إلى أربع جوائز أخرى. يحكي الفيلم قصة المراهق أسعد، 12 عامًا، الذي يتبنى دمية جنسية أمريكية، عثر عليها في مكب نفايات ببغداد. بينما يعبر أسعد منطقة محرمة، يجد نفسه في وسط المعركة بين المدافعين عن حقوق الإنسان، والقوى الاستغلالية للتسليع الرأسمالي وقوى الأصولية الدينية في حي العمال الذي يقطنه في بغداد.

جدير بالذكر أن “جنائن معلقة” قد شارك سابقًا في الدورة الثانية لمنصة الجونة السينمائية كمشروع في مرحلة التطوير، وكانت تلك هي أول مشاركة على الإطلاق للمشروع في منصة دعم سينمائي. كما اختير للمشاركة في الدورة الخامسة المقبلة للمنصة كفيلم في مرحلة ما بعد الإنتاج.

تجدر الإشارة أيضًا إلى فوز “كذب أبيض” (المغرب، ألمانيا) لأسماء المدير بالعديد من الجوائز والمنح المقدمة في الورشة.

أقيمت الدورة التاسعة لورشة فاينال كت في فينيسيا في الفترة من 5-7 سبتمبر/أيلول 2021، ضمن فعاليات جسر فينيسيا للإنتاج في الدورة الـ78 لمهرجان فينيسيا السينمائي.

Under The Fig Trees Secures El Gouna Film Festival Prize, While CineGouna Alumnus Hanging Gardens Wins The 9th Final Cut in Venice Workshop Official Jury Prize

For the 5th year, El Gouna Film Festival (GFF) continues its mission of building partnerships set on empowering Arab filmmakers through one of its most fruitful collaborations with the Final Cut in Venice workshop, in which GFF offers a US $5,000 cash prize to the winning film  as well as an invitation to take part in its industry arm CineGouna Platform (CGP).

GFF is thrilled to announce that this year’s prize recipient is Under The Fig Trees (Tunisia, Switzerland, France) by Erige Sehiri. The film tells the story of a woman, Melek, and her friends as they work in fruit orchards during the summer for a number of reasons, including paying for their studies, preparing for their wedding, and helping out their families. The film received seven more awards at the Final Cut in Venice workshop.

Hanging Gardens (Iraq) by Ahmed Yassin Al Daradji won the Final Cut in Venice official jury prize for the best film in post-production. in addition to four other prizes. Telling the story of 12 year-old As’ad as he adopts an American sex doll, the film portrays him as he crosses into a red zone where he’s caught in the crossfire among defenders of humanism, commercialism, and fundamentalism in his working-class Baghdad neighborhood.

It is worth mentioning that  Hanging Gardens participated in the 2nd edition of CineGouna Platform as a project in development; marking its first participation in a cinematic platform. The film has also been selected among the industry arm’s films in post-production in its 5th edition.

Another notable winner is Asmae El Moudir’s The Mother of All Lies (Morocco, Germany), which received several awards and grants.

The 9th edition of the Final Cut in Venice workshop took place from September 5 to 7, 2021 during the Venice Production Bridge of the 78th Venice International Film Festival

Translate » ترجم الموقع لأي لغة في العالم
%d مدونون معجبون بهذه: