' rel='stylesheet' type='text/css'>

تضاعف المفوضية السامية للأمم المتحدة لشؤون اللاجئين في الأردن جهودها في تلقي اللاجئين للقاح

تضاعف المفوضية السامية للأمم المتحدة لشؤون اللاجئين في الأردن جهودها في تلقي اللاجئين للقاح

عمان – صوت العرب – إسناداً لبيانات وزارة الصحة والمركز الوطني للأمن وإدارة الأزمات، تقدّر المفوضية السامية للأمم المتحدة لشؤون اللاجئين في الأردن حالياً بأنه تم تلقي 135 ألف لاجئاً للقاح، أي ما يقارب 33% من اللاجئين السوريين بعمر 12 عاماً فما فوق من الذين يعيشون خارج المخيمات، وذلك اعتباراً من نهاية شهر تشرين أول / أكتوبر.

وفي 31 تشرين أول / أكتوبر، افتتحت المفوضية ثلاث وحدات تطعيم متنقلة في مراكز التسجيل التابعة لها في عمّان والمفرق وإربد، وبالشراكة مع المركز الوطني للأمن وإدارة الأزمات ووزارة الصحة، مما أدى بالفعل لتلقي أكثر من 1300 لاجئ من خلال هذه العملية للقاح. ومن الجدير بالذكر بأنه حوالي 55٪ من اللاجئين المؤهلين لتلقي اللقاح (12 عاماً فما فوق) المقيمين في مخيمي الزعتري والأزرق قد تم تلقيهم للقاح بفضل مراكز التطعيم المتوفرة في كلا المخيمين.

إضافة إلى ذلك، ستقوم المفوضية في الأردن خلال هذا الأسبوع بتوزيع مبلغ نقدي لجميع اللاجئين في المناطق الحضرية (خارج المخيمات) الذين تلقوا الجرعتين من لقاح كورونا. سيتم توزيع 7 دنانير والنصف الدينار لكل فرد قام بتلقي اللقاح بجرعتيه، وذلك كتعويض عن تكاليف النقل إلى أقرب مركز تطعيم.

قال دومينيك بارتش، ممثل المفوضية في الأردن: “إن حماية اللاجئين هي جوهر ما نقوم به في المفوضية، وهذا يشمل ضمان حصول الجميع على السبل لتلقي لقاح فيروس كورونا.” وأضاف: “دعماً لجهود الحكومة الأردنية في زيادة معدلات التطعيم، فإننا نبذل قصارى جهدنا في تشجيع اللاجئين على تلقيهم للقاح”.

كجزء من هذه الحملة، تحث المفوضية جميع اللاجئين الذين يقيمون في الأردن بإعلام المفوضية عن حالة التطعيم الخاصة بهم. ستتلقى أسر اللاجئين لاحقاً رسالة نصية قصيرة تحتوي على تعليمات حول كيفية وتاريخ تحصيل المبلغ الخاص بهم. سيحصل اللاجئون الذين قاموا بتلقي اللقاح على الدعم النقدي خلال شهر كانون أول / ديسمبر، بينما سيتم التوزيع في كانون ثاني / يناير لأولئك الذين سيتلقون اللقاح في الأسابيع المقبلة.

“لقد تلقيت جرعتي الثانية من لقاح فيروس كورونا منذ أكثر من شهرين، إلا أنه في ذلك الوقت لم يكن الأمر سهلاً لأن مركز التطعيم كان بعيداً بعض الشئ، ولم يكن لدينا ما يكفي من المال لتغطية أجرة النقل”، قال محمد، وهو لاجئ سوري في عمّان، بعد أن حصل على 40 ديناراً كتعويض لأفراد أسرته الخمس الذين قد تلقوا اللقاح. “سأخبر جميع جيراني عن هذا الدعم النقدي في حال تلقوا اللقاح”.

تماشياً مع توصيات وزارة الصحة، تحث المفوضية السامية للأمم المتحدة لشؤون اللاجئين في الأردن جميع اللاجئين على الحصول على لقاح كورونا، بما في ذلك الجرعة المعزّزة لمن مر على تلقيهم اللقاح بجرعتيه أكثر من 6 أشهر. إضافة إلى ذلك، واعتباراً من كانون ثاني / يناير 2022، وتماشياً مع أوامر الدفاع المُعلن عنها من قبل الحكومة، سيحتاج اللاجئون وطالبو اللجوء إلى إبراز شهادة التطعيم عند زيارتهم لمراكز التسجيل التابعة للمفوضية في الأردن، أو تقديم فحص كورونا حديث و سلبي النتيجة.

 


UNHCR Jordan doubles its efforts to vaccinate refugees

Amman – arab voice – Based on data from the Ministry of Health and National Centre for Security and Crisis Management, UNHCR, the UN Refugee Agency in Jordan, currently estimates that as of the end of October 135,000 individuals – 33 percent of Syrian refugees – aged 12 years old and above living outside of refugee camps are vaccinated.

Since 31 October, UNHCR has opened three mobile vaccination units in its registration centers in Amman, Mafraq and Irbid in partnership with the National Centre for Security and Crisis Management and the Ministry of Health. Over 1,300 refugees have already been inoculated through this exercise. It should be noted that some 55% of eligible refugees (12 years and above) in Zaatari and Azraq camps have already been vaccinated, thanks to available vaccination centers in both camps.

Additionally, starting this week, UNHCR is distributing a small cash amount to all refugees living outside of refugee camps who have received two doses of the COVID-19 vaccine. The distribution of 7.5 JOD per fully vaccinated refugee is designed as a compensation for the transport costs refugees incurred when receiving their vaccination.

“Protecting refugees is at the core of what we do at UNHCR, and this includes ensuring that everyone has the means to receive their COVID-19 vaccine,” said Dominik Bartsch, UNHCR Jordan Representative. “In support of the Government of Jordan’s efforts to increase vaccination rates, we are doing everything we can to encourage vaccine uptake among refugee populations,” he added.

As part of this initiative, refugees living in Jordan are encouraged to verify their vaccination status with UNHCR. Refugee families will subsequently receive an SMS with instructions as to when and how their vaccination cash will be ready to collect. Refugees who are already vaccinated should receive their cash assistance in December while distributions to those who will take their vaccine in the coming weeks will take place in January.

“I received my second dose of the COVID-19 vaccine over two months ago but at the time it wasn’t easy as the vaccination centre was far, and we did not have enough money to cover the taxi fare. I will now tell all my neighbors about this cash distribution if they receive the vaccine,” stated Mohammad, a Syrian refugee in Amman, after collecting 40 JOD in recognition for the fact that 5 individuals in his family had received the vaccine.

In line with Ministry of Health policies, UNHCR Jordan continues to urge all refugees to get their COVID-19 vaccine, including the booster dose for the ones who have received their last dose over 6 months ago. Additionally, as of January 2022, in line with the Government’s Defense Orders, refugees and asylum seekers will need to be vaccinated to visit UNHCR Registration Centres in Jordan or present a recent negative PCR test.

Translate » ترجم الموقع لأي لغة في العالم
%d مدونون معجبون بهذه: