اهم واحدث الافلام العالمية.. في الدورة الثالثة لمهرجان الجونة السينمائي  - صوت العرب اونلاين ' rel='stylesheet' type='text/css'>
المتواجدون حالياً على الموقع


الرئيسية / أُخَرُ الأَخْبَار / اهم واحدث الافلام العالمية.. في الدورة الثالثة لمهرجان الجونة السينمائي 

اهم واحدث الافلام العالمية.. في الدورة الثالثة لمهرجان الجونة السينمائي 

  • اهم واحدث الافلام العالمية.. في الدورة الثالثة لمهرجان الجونة السينمائي 
  • ” 9″ أفلام فائزة بسعفة مهرجان ” كان”…و فيلمان فائزين بجائزة الدب الفضي من مهرجان برلين.
  • افلام اخرى حائزة على جوائز من مهرجان” كارلوفي فاري” ومهرجان” أمستردام ” وغيرها.
  • التميمي: توجه المهرجان لجذب الإنتاجات السينمائية الأحدث من جميع أنحاء العالم..والاحتفاء بكبار المخرجين.
  • رمسيس : في “الجونة” ..نقدم أهم أعمال العام السينمائية لجمهور المهرجان من محترفين ونقاد وصحفيين والجمهور المحب للسينما.

صوت العرب : الجونة

 

في مسعاه لخلق منصة عرض لأحدث الإنتاجات السينمائية العالمية، يعلن مهرجان الجونة السينمائي، عن عرض عدد من الأفلام الطويلة، التي شاركت بالعديد من المهرجانات السينمائية الدولية الكبرى، مثل “كان”، و”برلين” و”كارلوفي فاري”، و”إدفا”، في برنامج دورته الثالثة هذا العام، المُقامة في الفترة بين 19 وحتى 27 سبتمبر/ أيلول 2019.

 

وتتضمن مجموعة الأفلام، التي نعلن عنها اليوم، تسعة أفلام شاركت في الدورة الـ72 لمهرجان “كان” السينمائي، وفيلمين حائزين على دبين فضيين في الدورة الـ69 لمهرجان “برلين” السينمائي، والفيلم الفائز بالجائزة الكُبرى في “كارلوفي فاري”، وثائقيين أحدهما حائز على جائزة لجنة التحكيم الخاصة بأول ظهور سينمائي، في الدورة الـ31 مهرجان “إدفا” للأفلام الوثائقية.

 

من جانبه قال مدير المهرجان، انتشال التميمي: “تسعى الدورة الثالثة لاستعادة مجموعة من الأعمال السينمائية الكلاسيكية، وإلقاء الضوء على مخرجيها العظام، إلى جانب تقديم الأفلام الحديثة. وتُعد مجموعة الأفلام العالمية المُختارة لهذا العام، مثالًا لتوجه المهرجان لجذب الإنتاجات السينمائية الأحدث من جميع أنحاء العالم.” وأضاف:” نأمل أن يكون برنامجنا هذا العام، ممتعًا ومحفزًا، لجماهيرنا المحلية والإقليمية، من المحترفين والمحبين للسينما.” 

 

ومن جهته قال المدير الفني للمهرجان أمير رمسيس: “استطعنا على مدار سنتين، أن نكون على قدر المسؤولية في تقديم أهم أعمال العام السينمائية لجمهور المهرجان من محترفين ونقاد وصحفيين والجمهور المحب للسينما. وكافأنا جمهورنا بنسب الحضور المُبهرة للأفلام وردود الفعل الأخاذة”. وتابع رمسيس قائلًا: “رُعب كبير أن نكون مسؤولين عن خيارات أفلام يشاهدها هذا العدد من المتفرجين ذوي العين المدربة على مدار أيام المهرجان، وفي دورتنا الثالثة نعد أن أفلامنا اختيرت بنفس الحب والعناية، التي نعد بها جمهورنا من دورة لأخرى”.

 

وعلى رأس قائمة الأعمال المشاركة يأتي الفيلم الفائز بالسعفة الذهبية لمهرجان “كان” السينمائي، “طفيلي” للكوري بونج جون هو. ويروي قصة عائلة من العاطلين، تجمعها الأقدار في علاقة مُعقدة، مع عائلة ثرية، مُعالجًا قضايا البطالة، والاتكالية، في مقابل العمل والاعتماد على النفس. ويصفه مخرجه بأنه “كوميديا بلا مهرجين، وتراجيديا بلا أشرار”.

وتتضمن القائمة “ألم ومجد” لبيدرو ألمودوفار، الذي يروي قصة المخرج سلفادور مالو، المُتذكر لماضيه في خضم مرضه، والساعي لروي هذا الماضي، طالبًا للخلاص. فاز بطل الفيلم أنطونيو بانديراس، بجائزة أفضل ممثل في مهرجان كان السينمائي.

 

كما تشمل القائمة، الفيلم الإيطالي “بيرانا” الحائز على الدب الفضي – جائزة أفضل سيناريو- في مهرجان “برلين” السينمائي. وتدور أحداثه، حول شبيبة عصابات نابولي، وسعيهم الحثيث للاستحواذ على السلطة. وتتجلى فيه، عوالم المراهقة والجريمة في آن واحد؛ تلك العوالم التي تنم عن واقع اجتماعي تعيس.

 

ومن إيطاليا أيضًا، يُشارك فيلم “الخائن”، لماركو بيلوكيو، الذي تدور أحداثه في مطلع ثمانينات القرن الماضي – وفي خضم صراعات المافيا الصقلية – حول توماسو بوسكيتا، الذي يفر إلى البرازيل هربًا. وبينما يتم قتل عائلته فردًا تلو الآخر، وتُرحله السلطات البرازيلية إلى إيطاليا، يأخذ توماسو قرارًا مصيريًا يغير من مجرى الأحداث.

 

ومن “كان”، يُعرض “باكورا و” و“البؤساء”، الحائزين على جائزة لجنة التحكيم بالمناصفة، و“جلد الأيل”، الذي افتتح عروض نصف شهر المخرجين في نفس المهرجان هذا العام. 

 

الأول من إخراج كليبير مندونسا فيلو، وجوليانو دورنيليس، وتدور أحداث الفيلم، في المستقبل القريب، بعمق الريف، حيث تعيش جماعة متناغمة مع بيئتها الحاضنة؛ ذلك التناغم الذي ينتهي عندما يدخل القرية بعض الغرباء ليعكروا صفو المكان. والثاني، هو الفيلم الروائي الطويل الأول لمخرجه، لادج لي، والذي ينضم بطله ستيفان إلى إحدى فرق الشرطة في مونفيرماي، الواقعة في إحدى ضواحي باريس. وخلال واحدة من عملياتها، تجد الفرقة نفسها في مأزق، حيث يتم تصوير وتوثيق كل ما يحدث بكاميرا طائرة (درون).

 

أما “جلد الآيل”، فهو من إخراج الفرنسي كوينتن دوبيو، ويدور حول رجل في منتصف عمره، يمتلك هوسًا مرضيًا بامتلاك معطف جلدي مملوك لمصمم مُعين. ويؤدي به هذا الهوس، إلى احتمالية فقدان مدخراته، وسلوكه منهجًا عنيفًا.

 

ومن البيرو، تُشارك ميلينا ليون، بفيلمها “أغنية بلا عنوان”، المُتتبع رحلة بحث الموسيقية الشابة جيورجينا، عن طفلتها حديثة الولادة، التي تم اختطافها من عيادة إنجاب وهمية في العاصمة ليما. يصور الفيلم، المبني على قصة حقيقية، عمليات اختطاف الأطفال المُفجعة، وتنتهج مخرجته أسلوبًا يستخدم الأبيض والأسود لروي تلك الأحداث المأساوية.

 

ويتعرض الفيلم الياباني، “37 ثانية”، لمخرجته هيكاري، لقضايا ذوي الإعاقة، والجنسانية لدى الشباب. حيث تعيش يوما، فنانة رسوم الكوميكس الشابة، المُصابة بشلل دماغي، جراء عدم تنفسها لمدة 37 ثانية عند ولادتها، مع أمها التي تخشى عليها من أي شيء. وفي محاولتها، لاكتشاف جنسانيتها، والمعنى الحقيقي للحب والغفران، ترمي يوما بنفسها في ليل طوكيو. فاز الفيلم بجائزة الجمهور في قسم بانوراما لأفضل فيلم روائي، في الدورة ال69 لمهرجان برلين السينمائي.

 

ومن ألمانيا، يشارك فيلم “محطمة النظام”، لنورا فاينشت، والذي يحكي قصة بيني، ذات الـ9 أعوام، التي لا تستطيع التحكم في نوبات غضبها، ما يدفع المؤسسات الرسمية لتسميتها “محطمة نظام”. وأملًا في تغيير ذلك، تُعين ميشا، مدربة التحكم في الغضب، لرعاية بيني. فاز الفيلم بجائزة الدب الفضي – ألفريد باور- في مهرجان برلين السينمائي 2019.

 

ومن البرازيل، يشارك فيلم “الحياة الخفية لأوريديس جسماو”، لمخرجه كريم عينوز، وتدور أحداثه في خمسينيات القرن الماضي، في البرازيل، حيث تعيش أوريديس، وأختها جويدا، مع والديهما المحافظين، وبسبب حادثة خداع مؤسفة، تُجبر الأختين على الانفصال، ولكن تحتفظ كلتاهما بحلم الاتحاد مُجددًا. 

 

ويعود المخرج الإنجليزي، كين لوتش، بفيلم “عفوًا، لم نجدكم”، الذي يتناول صراع ريكي وأسرته، خلال الأزمة الاقتصادية عام 2008، حيث تلوح له فرصة للنجاة، عندما يشتري شاحنة جديدة، ليدخل بها مجال توصيل الطلبات.

 

ومن بلغاريا، يشارك فيلم “الأب”، للمخرجين كريستينا جروزيفا، وبيتار فالانشوف، والذي تدور قصته حول فاسيل، الذي يعتقد بعد وفاة زوجته، أنها تستخدم هاتفه المحمول من قبرها لتتصل به، ويزور وسيط روحاني ليتم هذا الاتصال، وبرغم محاولات ابنه بافيل أن يثنيه عن تلك الأفعال، فإن الأب يواصل العناد فيما يفعله. فاز الفيلم بالجائزة الكبرى في الدورة الـ55 لمهرجان كارلوفي فاري السينمائي. 

 

ومن أفغانستان، يشارك أبوزار أميني، بفيلمه الوثائقي الطويل الأول، “كابُل مدينة في الريح”، والذي فاز بجائزة لجنة التحكيم الخاصة بأول ظهور لمخرج، في مهرجان إدفا للأفلام الوثائقية الطويلة. وهو تصوير يقظ، وحميمي، للحياة اليومية في مدينة كابُل، خلال “فترات الصمت” الفاصلة بين التفجيرات الانتحارية، التي تُغيّر شظاياها وهزاتها العنيفة مسار حياة شخصيات الفيلم.

 

إضافة إلى ذلك، هناك فيلم “مسافر منتصف الليل” لمخرجه الأفغاني حسن فازيللي، المحكوم عليه بالموت من قِبل حركة طالبان، والذي يهرب من بلده هو وأسرته. يصور الفيلم الحالة الانتقالية المُفزعة، التي يعيشها طالبو اللجوء، رابطًا الخاص بالعام، والشخصي بالسياسي. 

كما تُشارك المخرجة، لاريسا ساديلوفا، بفيلمها “ذات مرة في تروبشفسك” الذي يتناول سلسلة من الوقائع التي تحدث في قرية صغيرة في روسيا، والتي يصعب إخفاء الأسرار فيها. 

16 International Films Confirmed For The 3rd Edition of El Gouna Film Festival )GFF)

  • Winners of a Palme d’Or, Two Silver Bears and a Crystal Globe 
  • Among GFF’s 2019 Lineup

Arab Voice – El-Gouna- Egypt

As part of El Gouna Film Festival’s ongoing mission of showcasing powerful cinematic works from the region and the world, the 3rd edition of GFF continues to screen a number of acclaimed and awarded feature films that were recognized at prestigious international festivals such as the Cannes Film Festival, the Berlinale, the Karlovy Vary International Film Festival and the Sundance Film Festival. The process of selection is still in progress, and at this stage, it includes productions from Japan, South Korea, Germany, Afghanistan, Russia, Peru, Brazil and Italy, among others.

“The Festival’s 3rd edition proposes to showcase the acclaimed work of celebrated and influential filmmakers alongside some exciting and innovative films by emerging directors. The international films we are selecting this year promise to meet the Festival’s objective of presenting the best recent films from around the world. We aspire to formulate a program that would challenge, stimulate and entertain our local and regional audiences, public as well as professional,” said Intishal Al Timimi, director of El Gouna Film Festival.

“For the past two years, we have taken it upon ourselves to present the most important cinematic works of the year to the Festival’s audience of professionals, critics, journalists and film connoisseurs,” said Amir Ramses, artistic director of GFF. “To be in charge of the selection of films watched by a great number of experienced spectators throughout the festival is a major responsibility. In the 3rd edition, we ensure that our films are chosen with the same amount of love and attention that we promise our audience year after year,” he added.

GFF is excited to reveal that the winner of the Palme d’Or at the 72nd Cannes Film Festival, Parasite​,​ will be one of the highlights of the Festival’s program this year.​ ​Described by its highly acclaimed director, Bong Joon Ho, as “a comedy without clowns, a tragedy without villains,” the story brings together two contrasting families in a relationship of employment and dependence, which leads to unpredictable circumstances. 

Another gem in the GFF 2019 lineup is Nora Fingscheidt’s System Crasher, winner of several awards, including the Silver Bear for Best Feature Film at the 69th edition of the Berlinale. It follows the story of Benni, a nine-year-old girl who represents what child protection services call a “system crasher” as she bounces between foster homes that can’t handle her outbursts of violent rage.

The program also includes Bacurau, co-directed by Kleber Mendonça Filho and Juliano Dornelles. Set a few years into the future, Bacurau is a portrait of the Brazilian community as it struggles to defend itself from the dangers of uncontrolled modernization. The film premiered at the 72nd Cannes Film Festival, where it was the joint winner of the Jury Prize.

Les Misérables, Ladj Ly’s explosive first feature, follows Stéphane as he joins the Anti-Crime Brigade in Montfermeil, in the Parisian suburbs. Alongside his new colleagues, he quickly discovers tensions running high between neighborhood gangs. The film competed in the 72nd edition of the Cannes Film Festival, and was the joint winner of the Jury Prize.

Once in Trubchevsk, which was part of the Un Certain Regard section of the 72nd Cannes Film Festival, is the latest feature narrative film from Russian director Larisa Sadilova. The film is set in a small countryside town, where there are rarely any secrets at all, and affairs are no exception. No matter how hard people try to conceal them, family and loved ones are eventually bound to learn the truth.

Among El Gouna Film Festival’s selection is Hikari’s 37 Seconds, a feature film from Japan that tackles a sensitive topic: people with disabilities. After not breathing for 37 seconds at birth, 23-year-old comic book artist Yuma lives with cerebral palsy and a loving but overprotective mother. The film won the CICAE Art Cinema Award, in addition to the Audience Award in the Panorama section of the 69th Berlinale.

Sorry We Missed You by British director Ken Loach takes place in the wake of the 2008 financial crash, as Ricky and his family continue to power through an uphill struggle against crushing debt. When an opportunity to wrestle back arises, Ricky decides to give it a shot. He and his wife are now being pulled in different directions, and something has got to give.

Melina León is the first female Peruvian director to be selected for the Cannes Film Festival with her film Song Without a Name, painting a melancholic yet gripping picture of Peruvian child trafficking. This portrayal of a true story follows young musician Georgina on her frantic journey to find her newborn daughter, who was stolen from a fake delivery clinic in Lima.

In Pedro Almodóvar’s latest film Pain and Glory, Antonio Banderas plays Salvador Mallo, a film director in his physical decline who begins to question his life decisions. He experiences a series of re-encounters centered on creation and passion—some of them in the flesh, others remembered. Banderas was awarded Best Actor at the 72nd Cannes Film Festival.

From Italy, director Claudio Giovannesi brings his big screen adaptation of Roberto Saviano’s bestseller, Piranhas, to El Gouna Film Festival. The film revolves around the ferocious world of teenage crime bosses in Naples. It won the Silver Bear for Best Screenplay at the 69th Berlinale.

Also from Italy, The Traitor by Marco Bellocchio will be presented at the 3rd edition of GFF. The film tells the story of Tommaso Buscetta, a member of the Cosa Nostra who fled his country to hide in Brazil. He gets arrested by Brazilian officials, which leads him to a decision that would alter the narrative of the mafia: to meet Judge Falcone, and betray the oath of silence. 

Deerskin by French director Quentin Dupieux opened the 2019 Directors’ Fortnight in Cannes. The film follows a middle-aged man who has an incurable obsession with a certain designer deerskin jacket. His fixation leads him on a bizarre journey where he could lose his life’s savings, and possibly engage in criminal behavior.  

Acclaimed filmmaker Karim Aïnouz’s latest film The Invisible Life of Eurídice Gusmão, winner of the Un Certain Regard Prize at the 72nd Cannes Film Festival, is centered on the story of Eurídice and Guida, two inseparable young sisters living at home with their conservative parents. As the family faces crisis, the sisters are separated and forced to live apart, never giving up hope of reuniting.

The Father, winner of the Crystal Globe at the 54th Karlovy Vary International Film Festival, is an intimate family drama tackling the challenges of connecting with those closest to us in life. After the loss of his wife, Vasil is made aware of his neighbor’s claims that his late wife is calling her on the phone. Being a believer in the supernatural, Vasil decides to seek out the help of a professional psychic medium in order to contact his wife. 

GFF is proud to announce that the winner of the Special Jury Award for First Appearance at the International Documentary Film Festival Amsterdam, Kabul, City in the Wind, is among its international lineup. The film provides a rare insight into the daily life in Kabul during the silent intervals between bombings. This absorbing film skillfully captures the heaviness of living in constant fear.

And last but not least, Hassan Fazili’s masterpiece Midnight Traveler, which documents the frightening state of limbo in which asylum seekers live, depicts the danger and desperation of a multi-year odyssey filled with tremendous love, intimacy and fear.

About El Gouna Film Festival

El Gouna Film Festival, one of the leading festivals in the MENA region, aims to showcase a wide variety of films for a passionate and knowledgeable audience; while fostering better communication between cultures through the art of filmmaking. Its goal is to connect filmmakers from the region with their international counterparts in the spirit of cooperation and cultural exchange. The Festival is committed to the discovery of new voices and strives to be a catalyst for the development of cinema in the Arab world. The 3rd edition of GFF will take place from September 19 to 27, 2019.

تتطلب عرض الشرائح هذه للجافا سكريبت.

 

 

شاهد أيضاً

1000 ضابط يشاركون في إغلاق موقع إلكتروني لبيع المتفجرات

صوت العرب – رويترز – قام نحو ألف ضابط شرطة بمداهمات، الثلاثاء  20 أغسطس/آب، في …

تابعوا اخر الأخبار على صوت العرب

Translate » ترجم الموقع لأي لغة في العالم