' rel='stylesheet' type='text/css'>

“المفوضية السامية للأمم المتحدة لشؤون اللاجئين في الأردن” تعيد فتح مركز التسجيل والاستقبال بالمواعيد.

“المفوضية السامية للأمم المتحدة لشؤون اللاجئين في الأردن” تعيد فتح مركز التسجيل والاستقبال بالمواعيد.

صوت العرب – الاردن.

في ضوء انخفاض حالات الإصابة بفايروس كورونا في جميع أنحاء المملكة، قامت المفوضية السامية للأمم المتحدة لشؤون اللاجئين في الأردن بإعادة فتح مركز تسجيل للاجئين في خلدا عمان وإربد والمفرق. من خلال العمل على أساس المواعيد المسبقة، حيث يتلقى اللاجئون رسالة نصية عندما يتم جدولة مقابلة لهم من أجل التجديد أو التسجيل وجهًا لوجه.

من خلال تنفيذ إجراءات تجديد التسجيل السريع الجديدة، من المتوقع ألا تستغرق المقابلة أكثر من 30 دقيقة. بالمقارنة مع الإجراءات التي كانت سارية قبل انتشار الوباء، فإن النظام الجديد القائم على المواعيد يقلل من فترات الانتظار الطويلة. تم تصميم هذه التغييرات لضمان التباعد الاجتماعي ومنع انتشار فايروس كورونا. بالإضافة إلى ذلك، ستستمر مقابلات تجديد التسجيل عن بُعد للاجئين غير القادرين على حضور مراكز التسجيل التابعة للمفوضية شخصيًا.

في هذا الوقت، تحث المفوضية السامية للأمم المتحدة لشؤون اللاجئين في الأردن اللاجئين على التحقق من أن رقم هاتفهم محدث في قاعدة بيانات المفوضية لأن الرسائل النصية تبقى هي الطريقة الأساسية التي يمكن للمفوضية من خلالها الاتصال باللاجئين والتأكد من قيامهم بالتحقق مما إذا كان قد تم تحديد موعد لقاءهم وجهًا لوجه. أو مقابلة التجديد عن بعد. خلال الشهر الماضي، واجهت المفوضية مشكلات في الاتصال باللاجئين الذين غيروا أرقام هواتفهم.

“أجبرتنا جائحة كورونا على الابتكار نحو الأفضل. نأمل أن يسمح نظام تجديد تسجيل المواعيد الجديد للاجئين بتجديد وثائقهم بسهولة” حسب إيغور إيفانشيك، مساعد ممثل الحماية في المفوضية السامية للأمم المتحدة لشؤون اللاجئين في الأردن.

في الأردن، يتعين على اللاجئين وطالبي اللجوء تجديد وثائق طلب اللجوء الخاصة بهم بشكل سنوي. توفر مقابلة تجديد التسجيل فرصة مهمة للاجئين لتحديث البيانات حول عائلاتهم من المواليد والزواج والوفيات التي حدثت خلال العام الماضي. يعد حمل شهادة طالب لجوء صالحة مع معلومات صحيحة ومحدثة وسيلة مهمة للاجئين ليتمكنوا من الوصول إلى الحماية والخدمات التي تقدمها المفوضية.

منذ بداية جائحة كورونا، كانت إجراءات تجديد التسجيل تحدث عن بعد، حيث قام أكثر من 171 ألف لاجئ بتجديد وثائق المفوضية عن بعد هذا العام. على الرغم من ذلك، لا يزال هناك عدد كبير من اللاجئين بحوزتهم وثائق منتهية الصلاحية. على الرغم من أن الحكومة الأردنية أعلنت مؤخرًا أن وثائق طالبي اللجوء واللاجئين الصادرة عن المفوضية ستعتبر سارية حتى 31 ديسمبر 2021 ، بغض النظر عن تاريخ انتهاء الصلاحية، فإن المفوضية حريصة على ضمان حصول أكبر عدد ممكن من اللاجئين على وثائق محدثة التاريخ.

UNHCR Jordan opens registration centre on appointment basis.

Arab Voice – Jordan.

In light of the decrease of COVID-19 cases across the Kingdom, UNHCR Jordan is once again opening its registration centre for refugees in Khalda, Amman, Irbid and Mafraq. Operating on an appointment basis, refugees will receive an SMS message when they are scheduled for a face-to-face registration renewal interview with UNHCR.

Through the implementation of new rapid registration renewal measures, the interview is expected to last no longer than 30 minutes. In comparison to procedures in operation prior to the pandemic, the new appointment-based system also means that refugees do not have arrive before their allotted time or withstand long waiting times. These changes are designed to ensure social distancing and prevent the further spread of COVID-19. In addition, remote registration renewal interviews will still continue for refugees who are unable to attend UNHCR’s registration centres in person.

At this time, UNHCR Jordan is urging refugees to check that their phone number is up to date within UNHCR’s database as SMS remains the primary method through which UNHCR can contact refugees and ensure they check whether they have been scheduled for a face-to-face or remote renewal interview. Over the last month, UNHCR has been experiencing issues in contacting refugees who have changed their phone number, with a low-delivery rate of communications sent to refugees.

“The COVID-19 pandemic has forced us to innovate for the better. We hope that the new appointment registration renewal system will allow refugees to easily update their documentation,” said Igor Ivancic, Assistant Representative for Protection at UNHCR Jordan.

In Jordan, refugees and asylum seekers have to renew their asylum seeker certificate on an annual basis. A registration renewal interview provides an important opportunity for refugees to update data about their families such as if births, marriages and deaths have happened over the past year. Holding a valid asylum seeker certificate with correct and up-to-date information is an important means of refugees to be able to access to UNHCR’s protection and services.

Since the start of the COVID-19 pandemic, registration renewal procedures have been happening on a remote basis, with over 171.000 refugees having renewed their UNHCR documentation remotely this year. Despite this, there remains a significant number of refugees in possession of expired documentation.  Although, the Government of Jordan recently announced that UNHCR issued Asylum Seeker and Refugee Certificates will be considered valid until December 31st, 2021, regardless of the date of expiry, UNHCR is eager to ensure that as many refugees as possible are in possession of in-date documentation.

إقرأ ايضاً

Translate » ترجم الموقع لأي لغة في العالم
%d مدونون معجبون بهذه: